Orchestra de Cameră Radio propune publicului miercuri, 18 aprilie 2018, de la ora 19.00, la Sala Radio, un concert tipic pentru misiunea sa, cu un program Gluck – Mozart – Haydn dirijat de Gian Luigi Zampieri, un nume cunoscut melomanilor noștri pentru echilibrul intrerpretărilor. Alături de Dansul furiilor din opera Orfeu şi Euridice de Ch. W. Gluck și Simfonia nr. 44 în mi minor, Trauersinfonie de J. Haydn, programul serii va mai oferi în interpretarea solistei concertiste a Orchestrelor Radio, Dana Borșan, Concertul nr. 27 în si bemol major pentru pian şi orchestră, KV 595 de W. A. Mozart.
Dana Borşan are la activ o fructuoasă colaborare cu Orchestra de Cameră Radio, concretizată și prin faptul că: în anul 2006 au încheiat un proiect unic până acum în istoria muzicii româneşti, Integrala concertelor pentru pian şi orchestră de W. A. Mozart, eveniment realizat în premieră în viaţa noastră muzicală, materializat în concerte cu public, înregistrări speciale pentru fonoteca Radio şi un album de 8 CD-uri publicate de Editura Casa Radio.
Concertul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe Internet, pe www.radioromaniacultural.ro și www.romania-muzical.ro.
Biletele şi abonamentele la concertele Orchestrelor şi Corurilor Radio se pot achiziţiona online prin reţeaua www.bilete.ro. Acestea se pot achiziționa și la casa de bilete a Sălii Radio şi sunt disponibile, de asemenea, în oficiile Poştei Române semnalizate Bilete.ro și în magazinele Germanos şi Inmedio, semnalizate Bilete.ro.
Pentru alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio vă rugăm să consultaţi site-ul www.orchestreradio.ro.
Biografii
GIAN LUIGI ZAMPIERI
Gian Luigi Zampieri, născut în 1965 la Roma, este reprezentant al şcolii italiene de dirijat, fiind unul dintre ultimii discipoli ai maestrului Franco Ferrara. A urmat studiile la Accademia di Santa Cecilia şi apoi la Accademia Chigiana, obţinând în 1988 Diploma de onoare. În calitate de organist şi dirijor, s-a perfecţionat cu muzicieni de prestigiu precum Francesco De Masi, Carlo Maria Giulini, Ghenadi Rojdestvenski şi Leonard Bernstein.
La vârsta de 15 de ani a devenit organist la Basilica di Santa Maria in Trastevere din Roma, unde a activat timp de 20 de ani. În 1997 a câştigat Concursul international A. Pedrotti, fiind primul dirijor italian laureat al acestui concurs. Lansat din anii studenţiei în cariera dirijorală, Gian Luigi Zampieri a condus prestigioase orchestre din România (Filarmonica din Bucuresti şi din Craiova, Orchestra de Cameră Radio), precum şi din străinatate (Orquestra Sinfonica de Ribeirao Preto – Sao Paulo, Orquestra Sinfonica do Theatro da Paz – Para, Orquestra Sinfonica de Porto Alegre – Rio Grande do Sul, Orquestra Sinfonica Jovem de Goias – Brazilia; Haifa Symphony Orchestra – Israel; Krakow Philharmonic Orchestra – Polonia; Orquesta Sinfonica de Euskadi – Ţara Bascilor; Orquesta Filarmonica de la Universidad Autonoma de la Ciudad de Mexico; Orchestra Simfonică Radio Moscova; Teatro di San Carlo – Napoli, Orchestra di Padova, Orchestra Sinfonica Siciliana, Orchestra Internazionale d’Italia, Orchestra di Roma e del Lazio, Orchestra Sinfonica Abruzzese, Orchestra Sinfonica di Sanremo, I Filarmonici di Verona, Roma Sinfonietta, Orchestra Haydn di Bolzano, Arena di Verona, Teatro dell’Opera di Roma, Orchestra J. Futura di Trento – Italia; Teatrul Naţional de Operă şi Balet – Tirana). La Londra, a fost asistentul lui Ghenadi Rojdestvenski la Orchestrele London Symphony şi BBC, precum şi la cursurile de la Accademia Chigiana. A fost, de asemenea, asistentul lui Lorin Maazel la realizarea Requiem-ului de Verdi cu Symphonica Toscanini din Parma.
A colaborat cu numeroşi solişti renumiţi, printre care: Gabriel Croitoru, Alexandru Tomescu, Răzvan Suma, Florin Ionescu-Galaţi, Luiza Borac, Filip Papa, Vlad Dimulescu, Oxana Corjos, Adrian Petrescu, Simina Croitoru, Mariana Sirbu, Arnaldo De Felice, Peter Soave, Francesco Manara, Francesco Pepicelli, Enrico Dindo, Ricardo Gallen, Nello Salza, Peter Sadlo, Shirley Verrett. De mai mulţi de ani se ocupă de repunerea în valoare a repertoriului simfonic italian al secolului XX (Fano, Respighi, Pizzetti, Malipiero, Rota, Ghedini, Ferrara).
De la mijlocul anilor ’80 s-a dedicat prezentării operei lui Astor Piazzolla şi este considerat de critică drept unul dintre experţii de seamă pe scenele internaţionale: a realizat transcripţii şi orchestraţii interpretate în toată lumea (Vladimir Spivakov, Lalo Schifrin, Jorge Calandrelli, Ettore Stratta etc.). A fost invitat de Festival Musica in Aulis din Bolzano să dirijeze concertul oficial de comemorare a zece ani de la moartea pinistului Arturo Benedetti Michelangeli (2005). A organizat şi a condus transmisiuni pentru Radio Vatican. Concertele sale sunt înregistrate şi transmise de Radio România, RAI, Radio Vatican, Tv Spaniola, Radio Rusia, Uniunea Radiourilor Europene de la Geneva.
Intrat de foarte tânăr în lumea cinematografului, a îngrijit ediţia italiană a filmului Amadeus de Milos Forman (1985). Din 1986, este profesor titular de studii orchestrale la conservatoarele italiene de stat. Este realizatorul sitului internet dedicat maestrului său, dirijorul şi profesorul Franco Ferrara, la centenarul naşterii acestuia. În octombrie 2011, a dirijat concertul de deschidere al stagiunii Orchestrei de Camera Radio din Bucureşti, prezentând în primă audiţie absolută propria compoziţie Non nobis Domine, portret al lui Jacques de Molay, interpretată cu ocazia aniversării procesului care a hotărât desfiinţarea Cavalerilor Templieri – Ordinul Templului lui Solomon. Dirijorul Gian Luigi Zampieri deţine titlul de merit de Cavaler al Sacro Militare Ordine Constantiniano di San Giorgio. În prezent, este dirijor invitat al Filarmonicii din Sao Carlos (Brazilia) şi dirijor al Filarmonicii Oltenia din Craiova.
DANA BORȘAN
„… a cucerit inimile publicului prin interpretarea ei foarte expresivă şi temperamentală. Nu numai tehnica virtuoză dar în special dăruirea şi căldura i-au permis să se integreze în spaţiul unui fond orchestral bine pregătit” – Münchener Merkur
Născută la Cluj, artista a început studiul pianului cu profesorul Petru Florian la Liceul de muzică din oraşul natal şi apoi a continuat la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti cu profesorul Gabriel Amiraş. În 1992 a beneficiat de o bursă de studii la Academia de Muzică din Berlin la clasa profesorului Georg Sava. Pentru perfecţionarea artei sale interpretative, Dana Borşan a participat la cursurile de măiestrie susţinute de pianiştii Hans Leygraf la Academia de vară Mozarteum Salzburg şi Helene Boschi la Weimar.
Pentru pianista Dana Borşan, deţinătoare a numeroase premii la concursuri naţionale (1973, 1976, 1983, 1990) şi internaţionale – Varşovia 1975, Viena 1985, un moment decisiv în cariera sa l-a constituit dobândirea Premiului II şi a Medaliei de argint la una dintre cele mai importante competiţii internaţionale – Concursul Robert Schumann 1977 de la Zwickau. Interpretarea aleasă, controlul emoţional perfect, construcţia arhitecturală, au fost câteva dintre calităţile ce i-au adus acest premiu, la vârsta de 19 ani, propulsând-o în viaţa de concert internaţională. A participat la numeroase festivaluri, între care Aberdeen, Potsdam, Faenza, Bucureşti – Festivalul internaţional George Enescu şi Festivalul Dinu Lipatti, Cluj – Festivalul Mozart, etc.
În anul 2011, pianista a fost reinvitată să concerteze în cadrul Festivalului Internaţional Robert Schumann de la Zwickau – Concertul nr. 1 pentru pian şi orchestră de Brahms şi în cadrul Festivalului George Enescu – Concertul pentru pian şi orchestră de Hanns Wolf.
Dana Borşan a susţinut concerte şi recitaluri în Cehia, Germania, Italia, Bulgaria, Rusia, Slovacia, Franţa, Ungaria, Republica Moldova, Spania, Anglia, China, Irlanda, Franţa, Norvegia. Ea este prezentă în fiecare stagiune şi pe scenele filarmonicilor din ţară. În ultimii doi ani a concertat deseori cu orchestre din Germania, Chişinău şi a susţinut recitaluri de pian în Germania, Franţa, Irlanda şi Norvegia.
Dana Borşan relevă sensurile profunde ale muzicii, găsind cele mai subtile nuanţe sonore pentru a da viaţă fiecărui opus. Până în prezent a apărut în peste 900 de concerte şi recitaluri propunând de fiecare dată programe interesante, cu repertorii diverse, adevărate provocări pentru oricare pianist. Repertoriul pianistei include peste 50 de concerte, precum şi programe consistente, atractive de recital şi de muzică de cameră. Deşi preferă creaţiile clasicismului vienez şi ale marilor romantici – Schumann, Chopin, Liszt, Brahms – artista are în repertoriu lucrări inedite, prezentate în primă audiţie la Bucureşti – Concertele pentru pian şi orchestră de Hanns Wolf, Moritz Moszkowski, Siegfried Matthus, Sigismund Toduţă.
Până în prezent, pianista Dana Borşan a realizat 16 apariţii discografice la casele de discuri: Eterna, KU Classics, Electrecord, Casa Radio. De asememea are peste 1600 de minute înregistrate la Radio România, emisiuni radio şi TV în România, Moldova, Germania, Ungaria.
Cronici elogioase consemnează multe din realizările acestei pianiste. Criticii de specialitate au scris: „tehnica de mare clasă, adânca participare sufletească, intuirea stilurilor, ştiinţa etajării sonorităţilor, relevă uriaşul talent al artistei” – Adevărul literar şi artistic sau „Dana Borşan scoate muzica, emoţia, substanţa sufletească din pian … are un ton substanţial şi abundent, cultivă poezia sonoră…” – România liberă.
Pentru activitatea sa a fost distinsă cu premiile Uniunii Criticilor Muzicali (1991, 2006) şi cel al revistei Actualitatea muzicală (1998).
Prof. univ. dr. Dana Borşan conduce din 1990 o clasă de pian la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti. Studenţii săi au obţinut numeroase premii la concursuri naţionale şi internaţionale, mulţi fiind admişi la studii de perfecţionare în instituţii muzicale renumite din întreaga lume şi afirmându-se în viaţa de concert – Toma Popovici, Alexandra Costin, Amalia Bonciocat, Rebeca Omordia, Andrei Licareţ, Alexandru Petrovici, Raluca Ouatu, Cătălin Dima.
Până în prezent a fost invitată să susţină cursuri de măiestrie în instituţii similare din Catania, Wuppertal, Essen, Weimar, Stuttgart, Paris, Cork şi Oslo şi să facă parte din juriile concursurilor internaţionale din Hong Kong, Oslo, Guerande (Franţa) şi România.
Texte preluate